Sykle til jobben - Gratis for alle i Bodø!

Postet av Nordland Bedriftsidrettskrets den 2. Mai 2024

Gratis gave til alle i Bodø kommune!

På fredag åpner Norges største aktivitetskampanje, Sykle til jobben, og i anledning at Bodø er europeisk kulturhovedstad, vil Norges Bedriftsidrettsforbund, som er arrangør, gi gratis deltakelse til alle kommunens innbyggere.

Påmelding: https://www.sykletiljobben.no/next/p/68704/hjem

I dag stilte Kristin Haugen fra Norges Bedriftsidrettsforbund og Åse Alvestad fra Nordland Bedriftsidrettskrets opp for å overlevere gaven til ordføreren, Odd Emil Ingebrigtsen og folkehelsekoordinator Kristine Engan.

- Dette er en fin inngang for å holde seg i form, sier Bodøs ordfører som er veldig glad for gaven kommunens innbyggere nå har fått.

Det er også folkehelsekoordinator Kristine Engan. – Vi sitter alt for mye i ro og vi trenger å være i mer fysisk aktivitet, sier hun.

- Det første jeg vil gjøre er å oppfordre alle foreldre til å ikke kjøre barn og ungdom til skolen. I tillegg til å få bedre fysisk form kan det være sosialt å gå til skolen sammen med andre. Dette gir en god start på skoledagen, fastslår Engan.

Den siste folkehelseundersøkelsen i Norge viste at Nordland fylke kom dårligst ut i egen oppfatning av fysisk form.

- Nordlendinger er altså de som er mest misfornøyd med egen form, og det kan slike kampanjer som Sykle til jobben bidra til å gjøre noe med.

Bodøs ordfører sykler mye til å fra jobb, og i tillegg spiller han tennis. Til tross for det mener han at han absolutt burde vært mer fysisk aktiv. Nå skal han i gang med å registrere aktivitetene han gjør gjennom denne kampanjen.

- Å lage interne konkurranser på arbeidsplassen, i familien eller i vennegjengen kan være både morsomt og motiverende. Det som er fint med denne kampanjen er at all fysisk aktivitet teller med, både innendørs og utendørs. Hvilken form for fysisk aktivitet man gjør spiller altså ingen rolle. Det viktigste er at den enkelte finne noe som gir glede, sier Odd Emil Ingebrigtsen.

Kampanjelederen for Sykle til jobben, Frida Jacobsen sier at det er godt dokumentert at faktivitet gir en rekke positive gevinster, både fysisk og psykisk.

- Sykling er en gøy og lavterskel aktivitet. Å la bilen stå og i stedet gå eller sykle til jobb eller til trening, er det i tillegg bra for miljøet. Du kan melde deg på som deltaker på et lag, med maks fem deltakere sammen med dine venner eller kolleger. Eller så kan du registrere deg som individuell deltaker, opplyser Jacobsen

Kampanjen passer for alle, uansett fysisk form. All aktivitet i perioden gir deg nemlig poeng. Enten du sykler til jobben, har en aktiv pause fra hjemmekontoret, går til butikken eller er fysisk aktiv på fritiden med padling, løping, fjellturer eller styrketrening.

Faktaboks:

• Sykle til jobben er en landsomfattende kampanje for å fremme økt helse- og miljøfremmende aktivitet.
  • Sykle til jobben er Norges største og eldste aktivitetskampanje. Siden oppstarten i 1973 har aksjonen fått over 1 million deltakere til å velge en mer miljøvennlig og aktiv reisevei, både til og fra jobb og på fritiden. Alle over 15 år kan delta.
  • Aksjonen åpner 3. mai og varer til 16. juni.
  • Påmeldingen til årets Sykle til jobben gjøres på kampanjens nettside sykletiljobben.no (alle som har et postnummer i Bodø får automatisk gratis deltakelse)
  • All aktivitet registreres i appen «Bedriftsidretten»
  • 40.000 nordmenn var med på aksjonen i 2023

Påmelding: https://www.sykletiljobben.no/next/p/68704/hjem